Ansøgning

    Her på siden kan du finde inspiration til, hvordan du opbygger den gode, målrettede og motiverede ansøgning. Du får også input til, hvordan du kan bruge ChatGPT som hjælp til at udarbejde dine ansøgninger. 

    Hvordan du analyserer et stillingsopslag og tager en uddybende telefonsamtale med en arbejdsgiver, før du søger stillingen, kan du også finde gode råd til.  

    Vil du supplere din jobsøgning med uopfordret jobsøgning, så kan du også finde flere metoder til det på denne side. 

    God fornøjelse!

    Stillingsopslaget er nøglen til virksomheden

    Et stillingsopslag til et annonceret job er din hjælp til at målrette ansøgningen, så du bliver indkaldt til jobsamtale og kan ramme plet til jobsamtalen. Stillingsopslaget giver dig indblik i, hvilken faglig og personlig profil, virksomheden søger til at løse arbejdsopgaverne og som passer til virksomheden. Det skal din ansøgning være et svar på.

    Et stillingsopslag indeholder oftest tre overordnede områder, som du skal forholde dig til, når du skriver din ansøgning:

    • En kort beskrivelse af virksomheden/afdelingen
    • En beskrivelse af arbejdsopgaverne
    • Krav/ønsker til ansøger

    Virksomheden og afdelingen

    Du skal lægge mærke til, hvad der står om virksomheden og den afdeling, du skal være en del af. Det kan du også researche på deres hjemmeside. Informationer om virksomheden kan fx være:

    • Er virksomheden ny eller gammel?

    • Er virksomhedsstrukturen flad eller hierarkisk?

    • Er der en formel eller uformel kultur?

    • Er den traditionsbunden eller kreativ?

    • Hvor stor er den afdeling, du skal være en del af?

    • Hvad skriver de om sig selv?

    • Hvad har de søgt før? Brug evt. Jobindex-arkivet

    Vær opmærksom på værdiladede formuleringer, som bliver brugt til at beskrive afdelingen eller virksomheden. Fx: ”Afdelingen består af et team på fem muntre, dynamiske og entusiastiske medarbejdere”. Beskrivelsen kan du bruge, når du i din ansøgning skal afspejle din personlighed og vurdere, hvordan du passer ind.

    Læg mærke til, hvad der står om virksomheden og den afdeling, du skal være en del af. Research på deres hjemmeside og find brugbare informationer.

    Beskrivelser af arbejdsopgaver

    Du vil altid kunne læse en beskrivelse af arbejdsopgaverne i et stillingsopslag, men hvor meget, de er udpenslet, kan variere. Du kan som regel ikke udlede, hvor meget de enkelte arbejdsopgaver fylder og er prioriteret. Det er noget, som du kan forholde dig nysgerrigt til, når du ringer og stiller uddybende spørgsmål til stillingen. Den ekstra viden, du får om arbejdsopgaverne og hverdagen i stillingen, vil ikke blot gøre det nemmere for dig at ramme plet med din ansøgning. Det vil også give dig et forspring til selve jobsamtalen.

    Krav/ønsker til ansøger

    I de fleste stillingsopslag skriver virksomheden, hvad de forventer af deres kommende medarbejder. Hvilke tre krav forestiller du dig, er de vigtigste?

    Her skal du skelne mellem krav og ønsker. Stillingsopslaget er en ønskeliste, som kan være lang og i nogle tilfælde urealistisk. Det er ikke nødvendigvis et udtryk for, at ansøgeren skal have alle kvalifikationer. Hvis arbejdsgiveren ikke er helt tydelig omkring, hvad der er krav, og hvad der er ønsker, er det en god anledning til at ringe op og få klarhed.

    Virksomheden har som regel også nogle forventninger til, hvordan du skal være som person for at matche stillingen. Dine personlige kompetencer er vigtige, for det er her, du viser din tilgang til arbejdsopgaverne, og hvor godt du passer ind. Prøv også her at notere, hvad du tror, er de tre vigtigste personlige kompetencer.

    Vær dog opmærksom på, at de personlige kompetencer, der efterspørges, er sammenhængsbestemte, og at du derfor skal forstå dem i relation til de arbejdsopgaver, der er beskrevet. Arbejdsgiveren går efter dig, der både passer til typen af arbejdsopgaver og til afdelingen/virksomhedens kultur.

    Sproget i stillingsopslaget

    Er sproget i stillingsopslaget formelt eller ungt med en frisk tone? Med svaret på det spørgsmål har du mulighed for at målrette din ansøgning, så den matcher stillingen. Og hvem er din modtager? Der kan være stor forskel i at søge i en virksomheds økonomiafdeling eller i en marketingafdeling i forhold til omgangstone og skriftlig kultur.

    Det kan dog være, at stillingsopslaget er udarbejdet af en HR-afdeling, der ikke kender til afdelingens kultur eller til arbejdsopgaverne i stillingen. Derfor er det altid en god ide at ringe og spørge ind til stillingen.

    Det perfekte match

    Når du har forholdt dig grundigt til stillingsopslaget, vil du bedre kunne vurdere, om du passer til stillingen. Du vil have et klart billede af, hvorfor du har lyst til at søge jobbet, som du kan bruge til at beskrive din motivation i ansøgningen. Du vil også have et klart billede af, hvor dine styrker og svagheder er, og det giver dig allerede nu mulighed for at vurdere, hvordan du kan kompensere for eventuelle svagheder i din ansøgning og til samtalen.

    Hvordan afkoder du et stillingsopslag? 

    Hvad kan du med fordel vægte i dit materiale? Lær at analysere jobbet og forstå forskellen mellem arbejdsgivers krav og ønsker til dig.

    Vi fortæller dig, hvordan du kan stille gode spørgsmål om jobbet, når du ringer til kontaktpersonen. Vi fortæller dig også, hvorfor du BØR ringe. Få de bedste forudsætninger for at blive kaldt til samtale.

    Se videoen og få en større succesrate på invitationen til jobsamtalen.

     

    Analyse af stillingsopslaget

    Arbejdsarket knytter sig til videoen ovenfor. Få et eksempel på en stillingsannonce og hvordan du kan nedbryde jobbet til din fordel.

    Bliv også bevidst om du matcher med jobbet, og om du skal bruge tid på at udarbejde CV og ansøgning.Arbejdsark_Jobanalyse-s

    Download arbejdsark Se alle arbejdsark her

    10 gode råd til at læse stillings-opslaget

    • Læg mærke til, hvad der skrives om virksomheden og afdelingen
    • Vær opmærksom på værdiladede ord
    • Vær opmærksom på arbejdsopgaverne og deres prioritering
    • Bemærk, hvilke kompetencer og kvalifikationer, de efterspørger
    • Vurdér sproget i stillingsopslaget – fx formelt/uformelt
    • Afklar, hvad der er krav, og hvad der er ønsker
    • Husk, at du ikke altid behøver at opfylde alle krav for at søge stillingen
    • Vær nysgerrig på stillingen – hvad ved du, og hvad ved du ikke?
    • Ring som udgangspunkt altid og stil uddybende spørgsmål til stillingen
    • Overvej, hvordan din personlighed vil passe ind i virksomheden

    Hvorfor er telefonsamtalen vigtig?

    Din absolut største chance for at blive inviteret til en jobsamtale er, at du rammer plet med din ansøgning og dit CV.

    For at kunne gøre det, er det altid en god idé at ringe til kontaktpersonen i stillingsopslaget og stille uddybende spørgsmål. Det vil ikke alene forbedre dine muligheder for at komme til en jobsamtale – det vil også give dig et forspring til selve samtalen.

    iStock-1167803661

    Spørg konkret til jobbet

    Mange jobsøgere har ofte en barriere i forhold til at ringe til virksomheden, inden de skriver ansøgningen, fordi de tror, at det handler om at sælge sig selv. Men det er ikke målet med dit telefonopkald. Det er derimod at få arbejdsgiveren til at konkretisere stillingsopslaget og virksomhedens behov, så du er godt klædt på til at målrette ansøgningen.

    Når du ringer til arbejdsgiveren, er det altså dig, der tager initiativ til samtalen og dit ansvar at både indlede, stille spørgsmål og afslutte samtalen igen. Husk at give dig tid til at lytte godt efter svarene og eventuelt stille uddybende spørgsmål.

    Alt det kan du forberede dig på, inden du ringer op. For at sikre dig, at kontaktpersonen har tid til dit opkald, kan det være en god idé at sende en mail eller SMS, inden du ringer, hvor du skriver, at du har nogle spørgsmål til stillingen og gerne vil forhøre dig om, hvornår det bedst passer, at du ringer.

    Du vil blive bemærket

    Vær opmærksom på, at mange arbejdsgivere vil bemærke dit opkald og vurdere dig. Derfor er det vigtigt, at du forbereder dig godt, udviser ro, troværdighed og stor interesse for stillingen og virksomheden.

    Virker du uforberedt og usammenhængende, kan dit telefonopkald have en negativ effekt. For at arbejdsgiveren ikke får en fornemmelse af, at du spilder vedkommendes tid, så læs stillingsopslaget nøje inden og overvej, hvilke informationer, du mangler, for at du ved præcis, hvad der skal til for at du kan matche virksomhedens efterspørgsel i din ansøgning.

    Her får du en række spørgsmål, som kunne være relevante at stille:
    • I beskriver nogle forskellige arbejdsopgaver i stillingen. Hvilke er de væsentligste?
    • I efterspørger nogle forskellige kompetencer. Hvilke er de vigtigste?
    • Hvordan er prioriteringen mellem arbejdsopgaverne?
    • Hvordan forløber en typisk arbejdsuge i afdelingen?
    • Hvad mener du, er de væsentligste opgaver her og nu og i fremtiden?
    • Min profil er kort fortalt xxxxx. Vurderer du, at den vil passe ind i jobbet?
    • I skriver, at man skal kunne xxxx, er det et krav eller blot et ønske?
    • Hvorledes måler I om den nye kandidat har succes?
    • Hvad er det vigtigste, jeg skal have opnået efter de første 3 måneder?
    • Er det en nyoprettet stilling?
    • Hvordan ser en typisk arbejdsdag/arbejdsuge ud?
    • Kan du beskrive det team, som jeres kommende medarbejder skal være en del af?
    • Hvordan skal jeg være som medarbejder for at passe ind i det team, jeg skal indgå i?
    • Er der særlige kompetencer, der mangler i det team, som jeg skal være en del af?
    • Hvad kan jeg med fordel fokusere på i min ansøgning til jer?

    Når du ringer op, er det vigtigt, at du befinder dig i nogle rolige fysiske rammer, hvor du ikke kan blive forstyrret. Nogle har gavn af at øve sig på samtalen ved at tale højt inden. Du kan også prøve at optage din samtale, og lytte efter om din stemme er for monoton, om du smiler nok med stemmen, taler for langsomt, hurtigt eller har andre dårlige vaner.

    For nogen kan det virke decideret grænseoverskridende at skulle ringe en arbejdsgiver op. Hvis du har det sådan, så husk på, at med træning og erfaring, så kommer det hele til at blive lettere.

    Det vigtigste først

    Prioriter gerne dine spørgsmål, inden du ringer. Måske får du ikke muligheden for at stille alle spørgsmål, så derfor skal du stille de vigtigste først. Vær klar til at notere svarene på en blok.

    Kan du høre, at personen i den anden ende ikke har meget tid, så spørg om der er et andet tidspunkt, der passer bedre, eller gør det kort og afslut samtalen, når du har fået dine svar. Lyt dig også til, hvilken persontype du har i røret: er det fx en meget afmålt og faktaorienteret person, så hold dig selv til fakta. Er det fx en meget udadvendt og snakkende person, så forsøg også at matche det.

    Husk altid at overholde de aftaler, du indgår med en arbejdsgiver. Hvis du fx lover, at du vil sende en ansøgning senere på dagen, så husk at gøre det. Det vil underbygge din troværdighed.

    10 gode råd til telefonsamtalen

    • Forbered nogle gode spørgsmål, der giver dig større stillingsforståelse
    • Spørg ikke til noget, som du kan læse dig til i stillingsopslaget
    • Øv en god indledning og afslutning og vær forberedt på en kort præsentation af dig selv, hvis du bliver spurgt
    • Skab ro om situationen, inden du ringer op
    • Tal tydeligt og afmål din talehastighed
    • Vær opmærksom på, hvilken type person, du taler med og målret samtalen efter det
    • Hvis vedkommende ikke har tid, så spørg til et andet tidspunkt, der passer bedre
    • Husk, at det er dig, der har ansvaret for at åbne samtalen og lukke den igen, når du har fået dine svar
    • Hold altid de aftaler, du laver i samtalen
    • Det betaler sig at give dig selv tid til at lytte og reflektere under samtalen – Især hvis du er typen, der taler meget, når du bliver lidt nervøs

    Lav en motiveret og målrettet ansøgning

    En motiveret ansøgning skal skabe blikfang på ganske kort tid. Du har 1-2 minutter til at få opmærksomhed.

    Den gode ansøgning er nem at overskue/læse og består af tre elementer:

    1. En fængende overskrift og afgrænsede afsnit
    2. En velskrevet og personlig motivation for jobbet
    3. Dine kompetencer, som relateres til og matcher med jobbet

    Inden du går i gang med at skrive din ansøgning, er det vigtigt, at du læser stillingsopslaget meget grundigt.

    Stillingsopslaget er et udtryk for, hvilke kompetencer og kvalifikationer, virksomheden vurderer, at ansøgeren skal besidde for at løse de forskellige arbejdsopgaver og ansvarsområder. Din ansøgning skal være et svar på den efterspørgsel. 

    forside_forretningplan

    Som udgangspunkt er det altid en god idé at benytte sig af muligheden for at ringe og stille spørgsmål til stillingen. Det understøtter din interesse for stillingen og giver dig informationer, som du kan bruge til at målrette din ansøgning i højere grad, og som yderligere kan give dig et forspring til jobsamtalen.

    Hvor dit CV understøtter din ansøgning på det faktuelle og er udtryk for din fortid, er din ansøgning et udtryk for din fremtid. Hvad du kan tilføre stillingen, skal stå klart og tydeligt.

    Din motivation for at søge den konkrete stilling er det vigtigste i en ansøgning. Der kommer mange standardansøgninger, og de bliver hurtigt spottet og luget fra i første sortering. 

    Når du går i gang med at opbygge din ansøgning, skal du være opmærksom på, at du skal afspejle modtageren. Det gælder både i sprogligt udtryk, layout og indhold. Du skal matche den stilling, du søger. Er stillingen formel, så forsøg som udgangspunkt at matche det. Er stillingen mere kreativ, så må du gerne vise det i både sprog og layout.

    Nedenfor finder du inspiration til, hvilke elementer, der bør være i en ansøgning.

    Hvordan opbygger du en ansøgning?

    Hvordan skal ansøgningen bygges op, så du på klar og forståelig måde viser, at du er den oplagte kandidat til jobbet?

    I denne video kommer vi med konkrete råd og input til både layout og indhold. Du får viden om, hvordan du målretter en ansøgning, så den fanger opmærksomheden hos din kommende arbejdsgiver.

     

    Hvorfor er din motivation så vigtig?

    Du ser et spændende job er slået op, og som du gerne vil have. Hvad er din motivation for det job? Forestil dig, at du nu har 60 sekunder til at fange arbejdsgiverens opmærksomhed med en fængende indledning.

    I denne video får du viden om,  hvordan du beskriver din motivation for dit næste job.

     

    Arbejdsark til ansøgning

    Du sidder klar til at skrive ansøgningen til en stilling, du har set. Men hvordan kommer du i gang?

    Vores arbejdsark viser dig på en let tilgængelig måde, hvad ansøgningen skal indeholde, og hvordan du formidler dine kompetencer, så de passer lige ind i den profil, som arbejdsgiveren er på udkig efter.

    Brug arbejdsarket til at få skrevet de rette ord, så din ansøgning skaber den ønskede opmærksomhed. ansøgningsskabelon_s-1

    Download arbejdsark Se alle arbejdsark her

    Eksempler på ansøgninger

    Har du brug for at se eksempler på, hvordan en ansøgning kan bygges op og downloade en skabelon?

    Nedenfor finder du eksempler på ansøgninger til forskellige typer stillinger, som du også kan downloade som skabeloner. Husk dog selv at sætte dit personlige præg på din ansøgning og målrette den til stillingsopslaget hver gang. 

    Mangler du yderligere inspiration til dit grafiske layout henvises til canva.comAnsøgning kontorassistent kopier

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    Ansøgning digital marketing manager

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    Ansøgning indkøber

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    Ansøgning supervisor kopier

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    Ansøgning lager kopier

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    Ansøgning Operatør kopier

    Download skabelon Se eksempel på ansøgningSe alle arbejdsark her

    ChatGPT som dit hjælpeværktøj til ansøgning

    Kunstig intelligens er ikke længere kun en science-fiction-fantasi, men er blevet en integreret del af vores hverdag. Med avancerede såkaldte sprogmodeller og algoritmer kan AI-teknologi fx hjælpe dig med jobsøgningen.

    Fantastisk eller faldgrube? Læs med her og bliv klogere på:

    • At effektivisere din jobsøgning
    • At komme i gang med at sætte ord på det, du er og kan
    • At simulere en jobsamtale
    • Brugen af kunstig intelligens, så du ikke risikerer at blive fanget med fingrene i den digitale kagedåse.
      kunstig-intelligens

    ”Kære Maskine”

    Du skal nu stifte bekendtskab med et digitalt værktøj:

    Det digitale værktøj har en version, som er gratis at benytte. Du kan dog vælge at betale for en opgradering af ChatGPT.

    Sådan får du bedst mulig succes

    Det kan være svært at sætte ord på det, du kan og er. Du kan være ordblind og have behov for at afkode et stillingsopslag. Du skal udarbejde et CV, men hvordan forbedrer du chancen for at blive inviteret til en jobsamtale?

    Uanset behovet kan du fx gøre brug af ChatGPT i din proces.

    For at få succes med ChatGPT er det vigtigt, at du instruerer værktøjet grundigt. Det gør du ved at skrive en udførlig prompt eller kommando.

    Det svar, du får retur af ChatGPT, skal du betragte som et udkast. Det er IKKE facit, og det skal du heller ikke forvente, det vil være. Du skal i stedet se det som inspiration eller en hjælp til at instruere den yderligere.

    Her kommer du på banen. Du er specialisten på dit fagområde. Du har selv ansvaret for at kvalitetssikre den tekst, du får præsenteret på baggrund af din anmodning.

    Lad os give dig et par eksempler

    Hvis du ønsker at få sat ord på din faglighed, kan du fx skrive:

    "Giv mig en kompetenceafklaring på en lønbogholder i en produktionsvirksomhed. Kandidaten har arbejdet med løn til både funktionæransatte samt timelønnede. Vedkommende benytter forskellige økonomi- og ERP-systemer. Kom med et forslag til, hvordan en kompetenceafklaring kan se ud. Opdel kompetencerne i fem kategorier med udførlig opgavebeskrivelse i punktform under hver kategori."

    Du kan også bruge ChatGPT til at afkode et stillingsopslag. Du kan fx finde inspiration i følgende prompt:


    "Jeg har her kopieret et stillingsopslag i rollen som [indsæt stillingsbetegnelse]. Rollen, stillingsindholdet og jobkravene har jeg indsat mellem to anførselstegn. Hvad kan jeg med fordel slå mig på i mit ansøgningsmateriale, hvis jeg skal have større chance for at blive inviteret til jobsamtale? I afkodningen af stillingsopslaget ønsker jeg en analyse og afkodning af stillingen. Ikke nødvendigvis en afspejling og gengivelse af, hvad der i forvejen står anført som jobkrav og ønsker ift. erfaring og uddannelse [”efterfulgt af teksten fra stillingen”]".

    Du er stadig den, der giver klar besked.

    Brug det som din forberedelse

    Selvom ovenstående tekst bringer dig et stykke af vejen i din proces med at udarbejde dit ansøgningsmateriale, er det vigtigt at pointere, at du fortsat skal se brugen af kunstig intelligens som et digitalt supplement i din forberedelse, inden du søger jobbet. 

    Der er ganske enkelt en sammenhæng mellem instruksen og kvaliteten. Du kan fx bede ChatGPT om at tilpasse og/eller ændre teksten på din første instruks ved at ændre din anmodning. På den måde kan du via en dialogbaseret tilgang forfine den tekst, du får, så teksten i højere grad imødekommer dine ønsker og behov.

    Vi vil fx fortsat råde dig til at gå i dialog med kontaktpersonen i stillingsopslaget, og det kan du læse mere om her på Dit Karriereunivers under afsnittet "Jobsøgning - Ansøgning".

    Du kan også simulere en jobsamtalesituation

    Selvom du forbereder dig meget til en samtale, kan du fortsat være blind på dig selv. Her kan du ved hjælp af kunstig intelligens simulere samtalen. Igen handler det om instruksen, du giver. Her et eksempel:

    "Jeg ønsker, at du svarer som en interviewer til en jobsamtale. Jeg er kandidaten, og du stiller mig spørgsmål til rollen som [Indsæt jobtitel og branche]. Du skal udelukkende svare med udgangspunkt som interviewer. Skriv ikke hele dialogen på en gang. Du skal kun interviewe mig. Stil mig spørgsmål og vent på mine svar. Skriv ikke forklaringer eller uddybende svar. Skriv udelukkende spørgsmål en efter en baseret på mine svar. Skriv svarene på dansk. Min første sætning er "Hej"."

    Den digitale kagedåse

    Uanset graden og brugen af kunstig intelligens falder de i kategorien Generative AI. Det er en gren inden for AI-teknologier, som genererer og skaber nyt indhold baseret på meget store mængder data. Det lyder flot, men det betyder blot, at teksten, du får serveret, er genereret på baggrund af forskellige parametre og mønstre.

    Du risikerer, at dit CV og din ansøgning ligner resten af ansøgerfeltet, hvis ikke du selv kvalitetssikrer dit materiale. Du skal tilføje dit eget "krydderi" i form af dig og din egen kreativitet, originalitet, faglighed og unikke sammensætning af personlige og faglige kompetencer.

    Hvis du – uden at være kritisk - direkte kopierer teksten, uden selv at redigere og gøre teksten til din egen, er der stor risiko for, at arbejdsgiver fanger dine fingre i "den digitale kagedåse". Og ironisk nok er det med stor sandsynlig ved brug af kunstig intelligens, som er kodet til at screene tekst, der er genereret med kunstig intelligens.

    Brug kunstig intelligens som et supplement

    Vores erfaringer som karriererådgivere er, at hvis kandidater selv har svært ved at sætte ord på egne kompetencer og udelukkende benytter kunstig intelligens i deres materiale til netop dette, risikerer de at falde negativt ud til jobsamtalen.

    Hvis kandidaten ikke formår at formidle sig selv og sit kandidatur tydeligt til samtalerne, vil de andre omkring bordet opleve en uoverensstemmelse mellem materialet og ansøger.

    Derfor vil vi igen understrege, at du skal se brugen af kunstig intelligens som et supplement. Se brugen af kunstig intelligens som et blandingsforhold, der kan minde om dit saftevand. 1:5. Én del AI-teknologi og fem dele dig. Det kan ikke stå alene.

    God fornøjelse med din jobsøgning.

    10 gode råd til ansøgning

    • Læs stillingsopslaget grundigt. Hvad ved du, hvad ved du ikke?
    • Overvej nøje, hvordan du kan kompensere for eventuelle manglende kompetencer og erfaringer
    • Ring og stil uddybende spørgsmål
    • Ansøgningens indhold skal ALTID være motiveret og værdiskabende i relation til den konkrete stilling
    • Undlad at skrive noget om de krav, du ikke opfylder
    • En ansøgning må max fylde 1 side
    • Ansøgning og CV vedhæftes som fil, når du søger pr. e-mail – helst som pdf
    • Brug ikke talesprog, forkortelser og smileys
    • Brug korte sætninger, vær konkret og tjek for stavefejl
    • Din ansøgning skal målrettes – hver gang!

    Uopfordret jobsøgning

    Rigtig mange får job hvert år via uopfordret jobsøgning. En undersøgelse foretaget af konsulenthuset Ballisager i 2022 viser, at 25 procent af alle virksomheder bruger uopfordrede ansøgninger, når de søger ny medarbejder. 

    Vi ved også, at ca. 2/3 af alle de stillinger, der skifter hænder hvert år, ikke kan findes på jobportalerne som opslåede stillinger. De skifter hænder uden vi  opdager det - det kaldes det usynlige jobmarked, og der ligger et kæmpe potentiale for dig som jobsøger. 

    1.2.10 iStock-1265464646

    Hvorfor søge uopfordret?

    Der er helt klart fordele i at supplere sin jobsøgning ved at søge uopfordret, fordi mange virksomheder typisk ved, at en stilling bliver ledig, før den bliver slået op på jobportalerne. Ved at søge uopfordret er du som jobsøger ikke i konkurrence med en masse andre jobsøgere, som når en stilling er slået op. Du vil her have nemmere ved at sætte dagsordenen i forhold til, hvad du vil kunne tilføre en stilling og virksomheden som sådan.

    Sådan finder du virksomheden

    Du har måske 5-10 virksomheder i bevidstheden, som du godt kunne tænke dig at søge hos, men du får med stor sandsynlighed brug for flere.

    En metode til at finde virksomheder, der matcher dine kompetencer, er at bruge arkivet i Jobindex og søge i gamle stillingsopslag. Du kan her søge på stillingsbetegnelser, kompetencer og nøgleord flere år tilbage. Du får ikke blot en lang række relevante virksomheder serveret, men også deres stillingsopslag, hvor du kan bruge informationerne om stillingen til at målrette din ansøgning.

    I tidligere stillingsopslag står der også kontaktpersoner listet op. Du får dermed også muligheden for at rette din henvendelse til den rigtige person og får i mange tilfælde også et telefonnummer, du kan følge op på.

    Sæt gang i uopfordret jobsøgning

    Der er flere måder at gribe uopfordret jobsøgning an på. Her præsenterer vi to metoder. Uanset hvilken metode, du vælger, så kan en uopfordret ansøgning sjældent stå alene. Du skal sikre dig, at din ansøgning bliver læst ved opfølgende kontakt på LinkedIn, telefon eller mail.

    Metode 1: den uopfordrede ansøgning

    Indholdet i den uopfordret ansøgning adskiller sig ikke så meget fra indholdet i en opfordret ansøgning. Den afgørende forskel mellem de to er, at du ikke via et stillingsopslag kender virksomhedens behov, når du søger uopfordret. Derfor kræver det en del mere research og opsøgende arbejde.

    Sådan kommer du nemmest i gang:
    • Lav liste over virksomheder – brug her Jobindex-arkivet til at finde virksomheder og læse tidligere stillingsopslag
    • Lav research – læs hjemmesiden godt igennem, søg på internettet og søg information i netværket
    • Find relevant kontaktperson – skal helst være nærmeste leder
    • Forbered nogle spørgsmål til virksomheden
    • Kontakt virksomheden med henblik på et uforpligtende møde, alternativt med henblik på at sende en uopfordret ansøgning
    • Send evt. uopfordret ansøgning + CV
    • Connect med vedkommende på LinkedIn ved at sende en personlig invitation, hvor du fx skriver: ”Kære xxx, i forlængelse af, at jeg har sendt dig en uopfordret ansøgning, kunne jeg godt tænke mig at invitere dig til mit netværk. Håber, at du vil connecte. Mvh. xxx”
    • Accepterer vedkommende din connection, så send gerne en besked via LinkedIn, hvor du fx skriver: ”Kære xxx, tak for at du connectede med mig. Kan du afsætte en halv times tid til at høre mere om, hvad jeg kan bidrage med, for så giver jeg gerne en kop kaffe? Mvh. xxx
    • Er du eller kontaktpersonen i virksomheden ikke på LinkedIn eller lykkes det dig ikke at connecte med rette vedkommende, så følg op på din uopfordrede henvendelse telefonisk eller på mail inden for en uge.

    Husk at vedholdenhed lønner sig, og da timingen er helt afgørende i forhold til uopfordret jobsøgning, handler det om at skabe en god relation, der gør, at virksomheden husker på dig på det rette tidspunkt. Derfor er den opfølgende kontakt yderst vigtig.

    Din uopfordrede ansøgning skal indeholde:
    • Overskrift med den stillingsbetegnelse, du søger efter. Tænk gerne på, at den skal vække interesse – at den skal afspejle summen af det, du kan tilbyde virksomheden
    • Kort indledning: Hvorfor mangler de dig og dine kompetencer, gerne med lidt kort baggrund
    • Din motivation til at skabe værdi for virksomheden
    • Dine faglige kompetencer: Hvad kan du tilføre qua dine faglige kompetencer, og hvad kan de forvente
    • Dine personlige kompetencer: Hvad du trækker på til løsning af dine faglige kompetencer med øje for værditilvæksten til virksomheden. Hvad får de ved at ansætte dig?
    • En aktiv afslutning. Her skal du tage initiativet og følge op modtager, afsender, dato, bilag, som ved opfordret ansøgning
    • Tilladelse til, at virksomheden må gemme din ansøgning og dit CV
    ”De små private virksomheder har en mere spontan rekrutteringsproces med flittig brug af Netværk, Facebook og jobcentre – markant færre jobopslag".

    Kilde: Konsulenthuset Ballisager 2022

    Metode 2: Gør reklame for dig selv

    En anden strategi til uopfordret jobsøgning er oplysningskampagnen eller spredhaglsmetoden, som kort fortalt går ud på at gøre en masse virksomheder opmærksom på, at du er der. Det er en velegnet metode, hvis dine kompetencer og kvalifikationer uden større forklaring kan være attraktiv for stort set alle typer virksomheder.

    Metoden er mest velegnet til små og mellemstore virksomheder, da de i højere grad benytter sig af alternative jobsøgningskanaler, når de mangler nye medarbejdere.

    Din fremgangsmåde:
    • Udarbejd et elektronisk visitkort, hvor du på en side gør opmærksom på, hvad du kan tilbyde

    • Find 10-20 relevante virksomheder

    • Find kontaktperson – skal helst være den nærmeste leder

    • Send elektronisk visitkort afsted på mail – enten sat ind i mailen eller skriv en kort målrettet tekst i mailen og vedhæft det elektroniske visitkort

    • Connect med vedkommende på LinkedIn ved at sende en personlig invitation, hvor du fx skriver: ”Kære xxx, i forlængelse af, at jeg har sendt dig en uopfordret ansøgning, kunne jeg godt tænke mig at invitere dig til mit netværk. Håber, at du vil connecte. Mvh. xxx”

    • Accepterer vedkommende din connection, så send gerne en besked via LinkedIn, hvor du fx skriver: ”Kære xxx, tak for at du connectede med mig. Kan du afsætte en halv times tid til at høre mere om, hvad jeg kan bidrage med, for så giver jeg gerne en kop kaffe? Mvh. xxx”

    • Er du eller kontaktpersonen i virksomheden ikke på LinkedIn eller lykkes det dig ikke at connecte med rette vedkommende, så følg op på din uopfordrede henvendelse telefonisk eller på mail indenfor en uge

    • Send 10-20 nye visitkort afsted

    Sådan kontakter du virksomheder uopfordret

    Er det svært for dig at kontakte en virksomhed eller en fra dit netværk for at høre om jobåbninger i en virksomhed? Så se med her, hvor du får konkrete råd og tips til, hvordan du skaber en god dialog direkte med virksomhederne og folk i dit netværk.

     

     

     Arbejdsark til uopfordret kontakt til virksomheder og netværk

    Når du kontakter virksomheder uopfordret eller arbejder med dit netværk, er det hensigtsmæssigt for dig at få sat struktur på din opsøgende kontakt. For uanset, hvordan du griber din uopfordrede kontakt og din netværksbearbejdning an i din jobsøgning, så er der altid en huskeregel: det er dig, som har bolden, og derfor dig, der skal følge op på dine samtaler. 

    Du kan bruge dette arbejdsark til at holde styr på din uopfordrede kontakt til virksomhederne og til dit netværk.Worksheet-til-virksomheder-netværk-(edit)-s

    Download arbejdsark Se alle arbejdsark her

    10 gode råd til uopfordret jobsøgning

    • En uopfordret ansøgning kan ikke stå alene – du bør altid følge op enten på LinkedIn, telefonisk eller på mail
    • Timing er en afgørende faktor i uopfordret jobsøgning, så hav fokus på at skabe relationer, der gør, at du bliver husket, når timingen er der
    • Vær vedholdende og giv ikke op – et afslag i dag kan blive et jobtilbud i morgen
    • Træk på dit netværks viden, når du søger uopfordret
    • Vær skarp på, hvad du kan tilføre virksomheden, og hvad din motivation er
    • Brug Jobindex-arkivet til at finde virksomheder og stillingsindhold
    • Tag uopfordret telefonisk kontakt, hvor dit mål er at få et kaffemøde – sekundært at sende en uopfordret ansøgning + CV
    • Brug din uopfordrede kontakt som en netværksmulighed – spørg til andre relevante kontakter
    • Skriv altid i dit ansøgningsmateriale, at du giver tilladelse til, at de gemmer det
    • Husk at træning og øvelse gør mester – jo mere, du gør det, desto lettere bliver det!

    Hvordan laver du en videopræsentation?

    Flere og flere virksomheder ønsker at modtage en videopræsentation, når de leder efter nye medarbejdere, men hvordan griber man det bedst an?

    Du behøver ikke professionelt udstyr for at optage en videopræsentation, din mobiltelefon eller tablet kan fint bruges. Det vigtigste er, at din præsentation fremstår professionel og gennemarbejdet, så du efterlader modtageren med et positivt og seriøst indtryk.

    Nedenfor får du gode råd til, hvordan du kommer i gang med din præsentation og opnår et professionelt resultat.

    Download vores miniguides

    Miniguide - Ansøgning

    Læs og download miniguiden her og få inspiration til, hvordan du opbygger din ansøgning. Du skal skrive en motiveret ansøgning specifik til ny arbejdsgiver.

    Genbrug ikke dit materiale - ikke to virksomheder er ens og derfor har de forskelligt fokus i deres rekrutteringsproces. 

    Miniguide---ansøgning-s

    Download Miniguide

    Miniguide - Stillingsopslaget 

    Læs og download miniguiden her og få inspiration til, hvordan du målretter din ansøgning.

    Stillingsopslaget er nemlig nøglen til virksomheden.

    Miniguide---Stillingsopslaget-(eksisterende)-s

    Download Miniguide

    Miniguide - Telefonsamtalen

    Læs og download miniguiden her og få inspiration til, hvordan du optimer din chance for at komme til jobsamtale. Stil spørgsmål til kontaktpersonen og få afklaring på, hvad du skal prioritere at fremhæve på dit CV og ansøgning.

    miniguide_telefonsamtalen-s

    Download Miniguide

    Miniguide - Uopfordret jobsøgning

    Læs og download miniguiden her og få inspiration til, hvordan du kan komme i gang med din uopfordret jobsøgning. Måske det er længe siden sidst, du har haft fokus på det! Miniguide---uopfordret-s

    Download Miniguide