- Jobsøgning
- Netværk
Netværk
Her på siden får du inspiration til, hvordan du kan bruge dit netværk i jobsøgning. Du får bl.a. viden om, hvordan du kortlægger netværk, og hvordan du efterfølgende kan aktivere det.
God fornøjelse!
Netværk og Networking
Dit netværk tilbyder dig masser af viden, inspiration, råd og sparring, og der er en stor sandsynlighed for, at dit netværk er større, end du er klar over!
Flere undersøgelser viser, at netværk er en af de mest brugte kanaler, når virksomheder rekrutterer nye medarbejdere. Her er de tre mest anvendte rekrutteringskanaler i 2023.
Kilde: Ballisagers rekrutteringsanalyse 2023
Men hvad er netværk egentlig, og hvordan kan du bruge det aktivt i jobsøgningen?
For at forstå, hvordan du kan få det fulde udbytte af netværk i din jobsøgning, er det vigtigt først og fremmest at få klarlagt to begreber: netværk og networking. Netværk består af mennesker omkring dig. Det kan både være dit nære netværk såsom familie, venner, naboer og bekendte og mere perifert, mennesker du møder på uddannelser og kurser eller tidligere chefer, kolleger og samarbejdspartnere, såsom kunder og leverandører.
Der er netværksmuligheder i enhver social begivenhed og interaktion.
Networking er derimod det, du vælger at gøre med dit netværk, og måden du gør det på. Uden networking får du ikke det fulde udbytte af dit netværk.
Hvad kan du bruge netværk til?
Du netværker sikkert allerede! Det er ikke sikkert, du er bevidst om det, men du har sandsynligvis spurgt til andres erfaringer, hvis du skulle købe et produkt, finde en ny læge eller på ferie.
På samme måde kan du aktivere dit netværk og få den hjælp og viden, der kan bringe dig videre. Når du netværker, søger du viden og information, som kan hjælpe dig frem til dit næste job. Her ser du udviklingen af virksomhedernes foretrukne rekrutteringskanaler til at finde kvalificeret arbejdskraft de sidste 10 år.
Kilde: Ballisagers rekrutteringsanalyse 2023
Netværk fungerer ligesom en gaveøkonomi
Netværksarbejde kan være mange ting. Generelt skal du forsøge at betragte det som en uforpligtende dialog, hvor du beder en person om hjælp til noget. Men godt netværksarbejde er også det modsatte. At du byder ind med interesse og hjælp til personer i dit netværk. Du skal med andre ord betragte det at lave netværksarbejde som en proces, hvor du både skal ”yde” og ”nyde”.
Sådan kan du bruge dit netværk:
- Informér om, at du evt. er jobsøgende. Husk at være meget specifik med to ting: Hvad er dit jobmål, og hvad kan du i forhold til dit jobmål? Det er din opgave at sikre, at dit netværk holder øjne og ører åbne i forhold til dit jobmål.
- Få viden om et opslået job. Det er ikke altid tydeligt, hvad arbejdsgiver er på udkig efter hos deres kommende medarbejder. Det kan være, at du har nogle i dit netværk, der kan give dig informationer, der gør, at du kan præcisere din værdi i forhold til stillingen og virksomheden.
- Kom i spil til en jobsamtale. Kender du en, der arbejder i en virksomhed, som søger en medarbejder, kan du bede den person om at lægge et godt ord ind for dig. Mange virksomheder vil gerne gå videre med en, som de har fået anbefalet fra en god medarbejder.
- Hent inspiration til, hvor du kan søge. Det kan fx være, at den virksomhed, som en i dit netværk arbejder i, vækster og har brug for flere medarbejdere. Det kunne være en opgave for dig at gå videre med, for der kan ligge en potentiel jobåbning.
- Få informationer om brancher og virksomheder og feedback på dine kompetencer i forhold til dit jobmål. Kender du en, som har en jobtype, du er interesseret i, kan du få information om, hvad personen har gjort for at få den stilling. Det kan være, at du mangler nogle kompetencer, som du kan tilegne dig via uddannelse eller et ”mellemstop”-job.
- Få et endnu større netværk. Hvem kender du i dit netværk, som kan anbefale dig at kontakte andre? Du kan bede dit netværk om at sende dit CV ud til deres netværk. På den måde udvider du effektivt dit netværk. Med en forholdsvis lille indsats, kan du nå mange med dit budskab.
- Hvis du vil etablere egen virksomhed eller har et projekt, du vil udforske, kan du også hente viden og information fra netværket. Det kan være, at du har brug for at finde ud af, hvordan du skal gribe det an eller blot har brug for nogle at spille bold op ad i forhold til dine tanker og idéer.
Hvordan aktiverer du dit netværk?
Når du har fået kortlagt dit netværk, og du ved, hvad du kan bruge det til i forhold til dit jobmål, skal du aktivere det. De fleste mennesker vil gerne hjælpe, ligesom du sikkert også gerne vil hjælpe andre. Du kan se denne aktivering som en proces, der består af nogle forskellige faser:
Forberedelse: Hvad vil du? Hvad er hensigten med kontakten? Det er vigtigt, at du er tydelig, og at det er dig, der sætter rammen for indholdet i mødet.
Din kontakt: Du kan kontakte dit netværk via telefon, e-mail eller sociale medier. Dit mål kan være et fysisk møde, men indled gerne med en e-mail eller ring for at fortælle, hvad hensigten er.
Til mødet er det vigtigt, at du har en agenda, som gør, at du fremstår seriøs og professionel. Du kan stille relevante spørgsmål og have noget med, du gerne vil præsentere. Tænk også over hvilken værdi, du kan tilføre den anden. Vær selv åben for at give. Husk at dit møde ikke kun handler om dit næste job, men om at få idéer, informationer og nye kontaktpersoner m.m.
Opfølgning: Efter mødet er det vigtigt at følge op. Skriv fx en e-mail, hvor du fortæller, hvad du har brugt jeres møde til og husk at tilbyde din hjælp, hvis vedkommende har brug for den i en lignende situation. Alle har brug for et godt og aktivt netværk på et tidspunkt, og det kræver vedligeholdelse.
10 gode råd til at netværke
- Vær afklaret med, hvad du ønsker at opnå og læg en plan, før du tager kontakt
- Kortlæg dit netværk. Du kan evt. tegne det for at gøre det mere overskueligt
- Et effektivt og professionelt netværksmøde tager udgangspunkt i seriøs forberedelse
- Præsenter dig selv: Hvem er du, navn og job eller ønsket job. Hvilken værdi kan du skabe for andre, og hvad vil du i fremtiden?
- Følg din forberedelse, så du får svar på dine spørgsmål. Vær præcis med hensigten for mødet. Spørg ind til hvad du evt. kan hjælpe den anden med.
- Vær personlig i mødet – vær ærlig om mål/formål og styrker/svagheder.
- Opfølgning: Når mødet er gennemført, vedligeholder du netværket ved at følge op
- Hold kontakten. Fremadrettet kan både du og dit netværk få udbytte af, at I holder kontakten. Dette kan gøres både pr. e-mail, tlf. og via sociale medier.
- Tilbyd din hjælp. Fortæl dit netværk, at du har nået dit mål, og fortæl at du står til rådighed for dem
- Udvid dit netværk. Der findes professionelle, fagspecifikke netværk hvor deltagerne mødes fysisk til møder eller online som LinkedIn, Facebook m.fl.
Sådan kommunikerer du med dit netværk
Vi giver dig i to videoer råd, værktøjer og eksempler på, hvordan du kan kontakte personer eller virksomheder i dit netværk.
Fokus i videoerne er på at søge job, uanset om du er i job eller ej.
Skriftlig kommunikation til dit netværk
Er det grænseoverskridende for dig at kontakte folk uopfordret for at spørge ind til en virksomheds behov for arbejdskraft?
I denne video får du gode råd til at fokusere på din uopfordrede skriftlige kommunikation med folk, du gerne vil i kontakt med.
Mundtlig kommunikation til dit netværk
Vidste du at det er vigtigt, når du søger uopfordret, at du ringer og hører nærmere omkring virksomhedens behov eller en konkret jobåbning?
Du får her råd og vejledning til hvordan du bliver god til at ringe til en virksomhed.
Gå i dialog med virksomheder
Er det svært for dig at kontakte en virksomhed eller en fra dit netværk for at høre om jobåbninger i en virksomhed?
Så se med her, hvor du får konkrete råd og tips til, hvordan du skaber en god dialog direkte med virksomheder og personer i dit netværk.
Arbejdsark til netværkskontakt
Uanset hvordan du griber din netværkskontakt an i din jobsøgning, så er der altid en huskeregel: det er dig, som har bolden, og som følger op på dine samtaler - vær proaktiv og hold dit flow i gang.
Brug vores arbejdsark til at holde styr på din uopfordrede kontakt til virksomhederne og netværk.
Elevatortalen - din personlige præsentation
Når du jagter et nyt job kommer du konstant i situationer, hvor du har brug for at gøre et godt førstehåndsindtryk. Det kan du gøre med elevatortalen.
Førsteindtrykket af dig til fx jobsamtaler og netværksmøder danner man sig inden for meget få sekunder. Har du efterladt et dårligt førstehåndsindtryk, er det næsten umuligt at ændre.
Derfor er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om, hvilket indtryk, du gerne vil efterlade i jagten på dit drømmejob.
En del af dit førstehåndsindtryk er den måde, du præsenter dig på. Her er det rigtig vigtigt, at du får skabt et godt indtryk, der vækker en nysgerrighed og interesse for din person, så man får lyst til at vide mere om dig. Den præsentation kaldes i populære sammenhænge for elevatortalen.
" En elevatortale er en tale, der på under et minut fortæller, hvem du er, hvad du kan og hvad du vil – afstemt og prioriteret efter den sammenhæng, du bruger den i".
Kom godt i gang med din elevatortale
Nedenfor kan du læse om, hvordan du får taget hul på din elevatortale. God forberedelse og gennemarbejdelse kan altid betale sig.
Mål og modtager
Når du forbereder din elevatortale, skal du være bevidst om både dit mål, og hvem du taler til. Både mål og målgruppe vil være forskelligt alt efter sammenhæng. Derfor er det helt afgørende, at du har forskellige elevatortaler, der passer til de sammenhænge, du indgår i.
Dit mål med elevatortalen kan eksempelvis være, at du til et netværksmøde gerne vil udvide dit netværk og finde jobåbninger. Det kan også være, at du er til jobsamtale og kæmper for at få jobbet. Eller at du laver en telefonisk henvendelse på et stillingsopslag, hvor arbejdsgiveren spørger til din baggrund. Tre forskellige scenarier, der kræver tre forskellige tilgange – altså tre forskellige elevatortaler.
Dine modtagere har også forskellige dagsordener. Er du til et netværksmøde har de personer, som du møder også et mål. Det er måske det samme som dit, fx at udvide netværk eller finde mulige indgange til drømmejobbet. I din præsentation skal du således skabe interesse for dit eget mål. Men du skal også skabe interesse for, at du besidder noget, der kan indfri din modtagers mål.
Er du derimod til jobsamtale eller ringer på et stillingsopslag, er det virksomhedens mål at finde ud af, om du er den rette til jobbet. Her bliver dit mål med elevatortalen at overbevise dem om, at du selvfølgelig er den rette.
Kom godt i gang med din bruttoliste
Som inspiration til at finde frem til indholdet i din elevatortale er der nogle forskellige spørgsmål, du kan stille dig selv. Start med at lave en bruttoliste.
- Hvad er dine vigtigste erfaringer i forhold til situationen?
- Hvilke arbejdsopgaver og funktioner kan du udfylde?
- Hvad motiverer dig?
- Hvad kan du bidrage til via dine personlige egenskaber?
- Hvordan bidrager du i et team – fx til holdånden?
- Hvilken værdi skaber dine faglige kompetencer, og hvilket behov opfylder de?
- Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund, og hvilke kompetencer har du med dig derfra?
- Hvilke resultater vil du kunne levere?
- Hvad gør dig unik?
- Hvad er den røde tråd i din karriere?
- Hvilken forskel gør du?
- Hvor vil du hen på sigt? 5 år, 10 år?
- Hvad kendetegner dig?
Struktur og indhold
Når du har styr på på bruttolisten, så sæt dig i modtageres sted. Vurdér, hvad du tror, der vægter mest hos modtagen og afstem indholdet. Du kan overordnet set strukturere dine informationer under tre overskrifter:
Hvem er du? Kort oprids over din baggrund – uddannelse og erfaring afstemt til situationen.
Hvad kan du? Kompetencer, kvalifikationer, resultater, hvad du kan tilføre af værdi afstemt efter situationen.
Hvad vil du? Hvad brænder du for – hvilken retning vil du gerne i – hvad vil du med denne kontakt?
Træn din elevatortale
Når du har din færdige elevatortale, skal den trænes godt igennem, så du kan levere den klart og tydeligt. Træn fx dig selv i at overholde tiden, være klar i mælet og få styr på kropssproget samtidig med, at du får fortalt det, du ønsker. Spejl, videokamera, iPad og mobil er gode redskaber til at øve sig med – og samtidig finde de ”svage” punkter, som kræver lidt mere træning.
Er der passager, der er svære at sige, så brug andre ord. Husk at bruge talesprog, da din tale ellers vil lyde for konstrueret. Jo mere du øver dig, jo mere sikker bliver du, og jo bedre bliver du. Træn til du bliver tilfreds, og prøv så din elevatortale af på en ven, nabo, tidligere kollega, en i dit netværk og bed om konstruktiv feedback.
Skabelon til elevatortalen
Hvordan rammer du plet på skydeskiven? Uanset om du skal pitche en idé, skal til en jobsamtale eller et netværksmøde, så skal du møde op med en kort præsentation af dig selv.
Vores skabelon giver dig værktøjet til at få formuleret den helt rigtige, situationsbestemte elevatortale.
Når du anvender vores skabelon, bliver du bevidst om og tydelig i forhold til, hvilke af dine faglige og personlige kompetencer, der er vigtigst at få med i din præsentation, så den passer perfekt til lige præcis den situation, du skal bruge den til.
Vi har lavet et arbejdsark til at sætte struktur på opgaven, og når du har udfyldt alle felterne, ender du op med et fuldt overblik over det vigtige og nødvendige indhold. Tilsammen betyder dette, at du kan formulere en elevatortale, der sidder lige i skabet.
Print vores arbejdsark ud, spids pennen og gør dig klar til at sætte de ord sammen, som gør dig allerbedst klædt på til at sælge dig selv!
Download skabelon Se alle skabeloner her
Download vores miniguides
Miniguide om netværk
Dit netværk tilbyder dig masser af viden, inspiration, råd og sparring, og der er en stor sandsynlighed for, at dit netværk er større, end du er klar over!
Læs og download miniguiden om, hvordan du aktiverer dit netværk og bruger networking i din jobsøgning.
Miniguide om elevatortalen
Læs og download miniguiden her og få indsigt i, hvordan du forbereder dig på at give en personlig præsentation afhængigt af din situation.