- Jobsøgning
-
Naviger til
Naviger til
- LinkedIn - det største faglige netværk
- Din Linkedin strategi
- Vigtige indstillinger
- Dit profilindhold
- Sælg dig selv på LinkedIn
- Visuelle præsentationer
- Styrk dine relationer på LinkedIn
- Find bagdøren ind til virksomheder
- Få forbindelser til personer uden for dit netværk
- Opret jobunderretninger
- Avancerede søgninger
- Tiltræk dit næste job
- Download miniguide
Her på siden kan du finde inspiration til LinkedIn. Du får information om, hvordan du opbygger en god profil. Desuden får du viden om, hvordan du kan bruge LinkedIn aktivt til at brande din faglige profil med henblik på at tiltrække arbejdsgivere og rekrutteringsfolk.
God fornøjelse!
LinkedIn - det største faglige netværk
LinkedIn er Danmarks største erhvervsorienterede sociale medie, med over 2 mio. brugere. Det er verdens allerstørste sociale medier med over 810 mio. brugere fordelt på 200 lande.
Ideen bag LinkedIn er at give fagfolk og professionelle muligheden for at etablere og dyrke fællesskaber, og herved berige hinanden. Det er stedet, hvor professionelt netværk fører til Networking. Det er stedet, hvor flere og flere virksomheder og fagområder er for at synliggøre deres faglige ståsted.
Det er også her, hvor rekrutteringskonsulenter, headhuntere og beslutningstagere er på udkig efter spændende faglige profiler.
LinkedIn er derfor et populært fagligt rekrutteringsværktøj for headhuntere. Det er derfor også afgørende for dig som jobsøger at gøre dig synlig, så du også er i spil til de stillinger, der ikke bliver slået op på de traditionelle jobportaler.
Rekrutterings-kanaler
LinkedIn bliver brugt mere og mere som rekrutteringskanal. Hvert år måler konsulenthuset Ballisager på, hvilke rekrutteringskanaler, som virksomheder i Danmark anvender og for hvert år oplever vi en stigning i forhold til LinkedIn, som nu er rekrutteringskanal i langt mere end halvdelen af alle rekrutteringer.
Konsulenthuset Ballisager, rekrutteringsanalyse 2023
Din LinkedIn strategi
LinkedIn er et populært rekrutteringsværktøj for headhuntere, så det er derfor afgørende for dig som jobsøger at gøre dig synlig, så du også er i spil til de uopfordrede stillinger.
Når du skal i gang med at bruge LinkedIn i din jobsøgning, er det vigtigt at overveje, hvad du vil med din LinkedIn profil. Du kan med fordel stille dig selv disse spørgsmål:
- Hvem er det, jeg vil gøre mig synlig i forhold til?
Det kan fx være virksomheder, netværk, rekrutteringsfolk eller headhuntere. - Hvad er det, jeg vil gøre mig synlig på?
Det kan fx være kompetencer og kvalifikationer.
Lav lidt research på, hvilke nøgleord der er relevante for dig at anvende. Læs eventuelt stillingsopslag igennem for at kalde dine kompetencer det, som ofte efterspørges af arbejdsgivere.
Når du opbygger din profil, vil der indholdsmæssigt være forskellige områder, du kan arbejde med. Her på siden kan du finde nogle guidelines til, hvordan du opbygger en god profil.
Derfor skal du bruge LinkedIn
- Du skaber synlighed for dig og din faglige ekspertise
- Du kan søge job direkte via LinkedIn
- Vise dit netværk og potentielle arbejdsgivere, hvilken værdi du fagligt skaber
- Udvide dit faglige netværk med relevante fagpersoner og beslutningstagere
- Du kan skabe troværdighed og tillid til din faglige profil
Nedenfor kan du se de 3 mest anvendte rekrutteringskanaler i 2023, hvor LinkedIn kommer ind på en anden plads. En god grund til at have ekstra meget fokus på LinkedIn.
Konsulenthuset Ballisager, rekrutteringsanalyse 2023
Vigtige indstillinger
Sprogindstillinger
Du kan have flere sprogvarianter af din Linkedin profil, og det kan være en god idé, hvis dit netværk og din målgruppe favner både nationale og internationale personer og virksomheder. Husk dog, at alle opdateringer skal foretages manuelt, hvis du har din profil på flere sprog.
Har du flere sproglag i din profil, vil det sproglag, der vises, afhænge af den, der kigger. Så har din besøgende sine indstillinger på engelsk, vil det være din engelske sprogversion, der vises. Det er derfor vigtigt, at du kender din målgruppe.
Personlige indstillinger
Det er altid en god idé at kigge dine personlige indstillinger igennem og sikre, at alle indstillinger er, som du ønsker.
Det kan fx være, hvem der skal kunne se dit billede, dine kontaktoplysninger eller dine Connections.
Der er mange indstillingsmuligheder, så kig dem derfor nøje igennem, så de matcher dine ønsker og behov.
Det vigtigste i dit profilindhold
Du kan betragte dit profilindhold på LinkedIn som dit Online CV. Han Her kan du fortælle omverdenen, hvilke kompetencer og kvalifikationer du har. Vær opmærksom på, at din LinkedIn profil skal være ligeså fyldestgørende som et brutto CV.
Læs med nedenfor, hvor du kan læse om de vigtigste elementer i dit profilindhold.
-
Baggrundsbillede
I din LinkedIn profil har du mulighed for at lægge et baggrundsbillede ind i det øverste felt, hvor dit navn og billede også optræder.
Vælg gerne et billede, der understøtter din faglige profil og fortæller noget om enten dig, din faglighed eller måden, du arbejder på.
-
Profilbillede og video
Dit profilbillede er afgørende for førstehåndsindtrykket. Det skal være et billede, der afspejler dig i en karrieresammenhæng med en neutral baggrund. Dit billede må meget gerne være et nærbillede, hvor du har øjenkontakt og smiler, og hvor du fremstår fra din bedste side.
Du har yderligere mulighed for at lave en profilvideo på 30 sekunder. Vi anbefaler, at du i videoen fokuserer på din faglige profil og den værdi, du kan skabe.
Du har mulighed for at vælge 3 forskellige rammer omkring dit profilbillede:
⦁ #Original (neutral)
⦁ #OpenToWork
⦁ #Hiring -
Overskrift
Overskriften er et tekstfelt på 240 tegn, som definerer dine faglige kompetencer og kvalifikationer. Mange vælger at skrive deres nuværende beskæftigelse (stillingsbetegnelse og virksomhed) som overskrift, men det er faktisk mere vigtigt at skrive lige præcis det, som din kommende arbejdsgiver vil søge på, hvis vedkommende skulle finde dig. Det kan være titler, kompetencer eller kvalifikationer.
Her et eksempel:
Produktionsleder | Produktionsteknolog | Kvalitetskontrol | Sort bælte i LeanOverskriften er vigtig, fordi den sammen med dit navn bliver vist hele tiden. Den er dit markedsføringsværktøj, da den medvirker til, at du kan blive fundet og optræde i søgninger. Og den kan endvidere skabe incitament til, at man også vil besøge din profil, når den optræder i et søgeresultat.
-
Om
I dit Om afsnit skaber du en ramme for, hvordan din øvrige profil skal læses. Det vil sige, at du skal henlede opmærksomheden på den erfaring og de kompetencer, som er relevante i forhold til din målgruppe. Hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil fremadrettet. Tænk relevans og kom med de vigtigste informationer først.
Nedenfor er et par gode råd til dit Om afsnit:
- Lav gerne en afveksling mellem punktopstillinger og sætninger, så det ikke bliver en lang, tung tekstblok
- I afslutningen af dit Om afsnit kan du skrive dine kontaktoplysninger: mail og telefonnummer.
- Om afsnittet er et vigtigt redskab, hvis du er nyuddannet , mangler relevant erhvervserfaring eller vil skifte branche
- I Om afsnittet er det en god idé at sætte # foran de mest vigtige ord, der beskriver din faglighed. Det sikrer, at du kan blive fundet, når andre søger på disse ord
-
Erfaring
Din erfaring bør udfyldes som dit kronologiske brutto-CV. Det betyder, at du som minimum skal indsætte årstal, arbejdsgiver og arbejdstitel under alle dine ansættelsesforhold.
Du uddyber herefter med arbejdsopgaver, ansvarsområder og resultater – gerne i punktform. Hvis du har erhvervserfaring, der ikke er relevant i forhold til dit jobmål, kan du vælge at nedtone irrelevante arbejdsopgaver, så du viser et mere entydigt billede af din faglighed. Har du mange ansættelser, kan du fx vælge kun at uddybe de nyeste indenfor en 10-års ramme.
Når du uddyber din erhvervserfaring, så indled gerne med en kort beskrivelse af virksomheden eller afdelingen.
-
Uddannelse
Uddannelse udfylder du også som dit kronologiske brutto-CV. Her skal du som minimum udfylde årstal, uddannelsestitel og uddannelsessted.
Vi anbefaler, at du uddyber din uddannelse med en kort beskrivelse af indhold, hvad uddannelsen har tilført dig af kompetencer, og gerne også, hvad du på baggrund af din uddannelse kan bidrage med i din næste stilling.
-
Kompetencer
Din LinkedIn-profil giver dig også mulighed for at opremse dine kompetencer og få anerkendelser for dem fra netværket. Hvis en person anerkender dig for en kompetence, vil den automatisk fremgå i denne sektion.
Det er kun de første tre kompetencer, der vises i første omgang, og det er de tre kompetencer, der er flest, som har anerkendt dig for. Men her kan du flytte rundt, så du viser de kompetencer, der gør dig mest attraktiv, først.
Vi anbefaler, at du her husker dine IT-kompetencer.
-
Anbefalinger
Når du benytter funktionen 'anbefalinger', får din profil tyngde og troværdighed. Det er her, du kan vise, at du er blevet anerkendt for din indsats og verificere din ansættelse.
Du kan via LinkedIn anmode en tidligere chef, kollega, samarbejdspartner eller kunde om en anbefaling. Det er en god idé at skrive en personlig besked, som du sender med din forespørgsel. Anbefalingen bliver først synlig for andre, når du har godkendt den.
Husk også selv at give andre i dit netværk anbefalinger.
-
Sprog
Under denne sektion kan du demonstrere dine sprogfærdigheder.
-
Øvrige profilsektioner, du kan integrere
På LinkedIn har du også mulighed for at integrere andre profilsektioner.
- Det er fx:
- Frivilligt arbejde
- Fag/kurser
- Udgivelser
- Projekter
- Karakterer
- Patenter
- Udmærkelser og priser
- Organisationer Sager
- Karrierepause
- Interesser
Sælg dig selv på LinkedIn
Er du opmærksom på, at din LinkedIn profil er et af dine vigtigste digitale fodspor, når du søger job? Se med her og få viden og tips til din overskrift og dit OM afsnit på din LinkedIn profil.
Visuelle præsentationer
Du har mulighed for at uploade forskellige former for visuelle præsentationer. Det kan fx være billeder, videoer, links til hjemmesider og præsentationer. Alt sammen noget, der understøtter din faglighed.
Som jobsøgende kan du også uploade en videopræsentation af dig, hvor du beskriver, hvilke job du er på jagt efter, og hvad du vil kunne bidrage med fagligt og personligt. Den kan være med til at give et godt personligt indtryk af dig, som er relevant for arbejdsgivere og rekrutteringsfolk.
Vi anbefaler, at du uploader visuelt materiale og links under dit Om afsnit og under din erhvervserfaring.
Styrk dine relationer på LinkedIn
LinkedIns største styrke er uden tvivl muligheden for at danne netværk og knytte relationer.
LinkedIn er bygget op, så du har alle dine direkte kontakter (Connections) i 1. led. Dit 1. led kan fx bestå af dine tidligere kolleger, samarbejdspartnere, venner, familie, kunder og andre, som du har haft kontakt med i en sammenhæng. Men der kan også være personer imellem, som har inviteret dig, uden at du har en relation, men fordi de finder din profil interessant eller omvendt.
Dine kontakter i 1. led kan du sende Inmails til gennem LinkedIn. Når du er på udkig efter et nyt job, kan du med fordel kortlægge 1. led. Hvor arbejder dit netværk henne, og hvem er interessant for dig at komme i dialog med? Dit 1. led åbner op for et kæmpe stort nyt netværk af mennesker, som på LinkedIn kaldes dit 2. led. Det er alle de mennesker, som dit 1. led kender.
Et simpelt regnestykke
Du har fx 200 kontakter i 1. led. Det samme har dine 200 kontakter. Det betyder at dit 2. led består af 40.000 mennesker. Det åbner virkelig op for muligheden for at finde et job via netværkskanaler.
Find bagdøren ind i virksomheder
Søg' feltet på LinkedIn kan du søge efter virksomheder og personer. Hvis du søger på en virksomhed, kommer deres LinkedIn side frem, og herfra har du flere interessante muligheder:
- Du kan vælge at følge virksomheden. Det vil sige, at du så modtager alt det, som den poster via LinkedIn, på din startside – heriblandt jobopslag
- Du kan se alle de medarbejdere i virksomheden, der er på LinkedIn, og se hvordan I er connected.
Ud for hvert navn står der, om personen er i dit 1., 2. eller 3. led. Hvis der ikke står noget, så betyder det, at de er længere ude end 3.led. Specielt dit 2. led er interessant. For her har du en person tilfælles i dit netværk. På den måde kan du få identificeret din vej ind i en virksomhed.
Få forbindelse til personer uden for dit primære netværk
Du har ikke mulighed for at sende en Inmail til dit 2. led på LinkedIn, med mindre du har tilkøbt en Premium udgave. Men du har et godt alternativ, hvis du connecter med en personlig besked.
Eksempel:
"Kære Jan, jeg har fundet din profil på LinkedIn og finder den rigtig interessant. Jeg vil derfor gerne invitere dig til mit faglige netværk. Håber, at du vil connecte med mig. Mvh. Birthe"
Hvis Jan accepterer Birthes invitation er han nu i det første led, som giver Birthe afgang til at følge op med en Inmail.
Eksempel;
"Kære Jan, tak fordi du accepterede min invitation til mit netværk. Jeg søger i øjeblikket job inden for XXX og kunne godt tænke mig at komme i dialog med dig om xxx. Jeg giver gerne en kop kaffe en dag, hvis du kan afsætte en halv time? Mvh. Birthe"
Du kan også bruge den personlige invitation som et led i at følge op på profilbesøg.
Eksempel:
"Kære Jan, tak for dit besøg på min profil. Jeg kan se, at vi deler et fagligt fællesskab og derfor kunne jeg godt tænke mig at invitere dig til mit netværk. Håber, at du vil connecte. Mvh. Birthe"
Som eksemplerne illustrerer, handler det om at anvende de muligheder, der er for at udvide netværk og sætte dialoger i gang. Personlige invitationer er meget velsete og har stor connectiongrad!
Muligheden for at sende personlige invitationer findes dog kun på PC udgaven af Linkedin. Her skal du ind på profilen på den, du gerne vil invitere og klikke på 'opret forbindelse' og vælge 'tilføj bemærkning.
Opret jobunderretninger på LinkedIn
For at modtage relevante stillingsopslag på LinkedIn er det vigtigt, at du selv præciserer, hvilke stillinger, du er interesseret i.
Under menuen 'job' kan du skrive den type stilling, du er interesseret i, vælge geografisk område, branche og oprette underretning.
Her kan du også angive karriereønsker og dele dem med rekrutteringskonsulenter på LinkedIn samt fortælle rekrutteringskonsulenterne, at du er åben for jobforslag.
Avancerede søgninger
Hvis du vil præcisere dine søgninger på LinkedIn, kan du anvende Boolean metoden.
Den går kort fortalt ud på, at man anvender søgekommandoerne 'AND', 'OR' eller 'NOT' til at kombinere søgeord eller til at udelukke søgeord. På den måde kan du fx gå efter en stilling som HR konsulent, men udelukke en bestemt type virksomhed.
Boolean søgningen er meget udbredt i rekrutteringsbranchen. Derfor er det naturligvis også meget vigtigt, at du arbejder med at gennemsyre din profil med relevante nøgleord, du kan blive fundet på.
Metoden kan med stor fordel bruges i alle søgninger på LinkedIn.
5 avancerede søgemetoder:
- Citationstegn [""] bruges til at søge efter specifikke ord, titler eller sætninger
- ' OR'' – bruges til at søge på enten det ene eller det andet ord – fx HR OR Manager
- ' AND' bruges til at søge efter noget, der indeholder 2 specifikke ord – fx HR AND Manager
- NOT' bruges til at udelukke noget fra din søgning – fx HR NOT Manager
- Parentetisk søgning kan du bruge til at lave en mere kompleks søgning, hvor du kombinerer de andre ord ved hjælp af parenteser – fx ("Human Ressource Manager" OR "HR Manager") AND Coaching.
Når man bruger parentetisk søgning vil det altid være det, der står inden for parentesen, der søges på først.
Tiltræk dit næste job på LinkedIn - Social Selling
Social Selling er et begreb, der har oprindelse i salgsverdenen, men handler faktisk i bund og grund om ikke at sælge. Det er derimod en metode til at udvikle kunderelationer og give netværket et troværdigt og positivt indtryk af dig, så de vil komme til dig, når de får et behov.
Når Social Selling er interessant i jobsøgningssammenhæng, er det fordi, du kan trække på nogle af de samme principper. Du kan arbejde med at skabe dig en troværdig faglig profil, der gør, at folk vil huske dig, når de hører om en jobåbning, der matcher din profil. Du kan på den måde tiltrække dig arbejdsgiveres opmærksomhed fremfor at være den opsøgende via traditionel jobsøgning.
For at blive fundet af arbejdsgivere på LinkedIn handler det i bund og grund om tre ting, du skal have på plads:
- Din profil skal være fyldestgørende og gennemsyret af relevante nøgleord
- Du skal være aktiv med at dele, like og kommentere
- Du skal eksponere din faglighed, eksempelvis via statusopdateringer, artikler og videoer
Søgeordsoptimering
For at blive fundet af dem, der anvender LinkedIn til rekruttering, skal din profil være opdateret med dine relevante kompetencer og kvalifikationer. Forsøg at sætte dig i arbejdsgiverens sted og find de faglige nøgleord, som de vil bruge, hvis de skulle finde dig. Det kan eksempelvis være: Produktionsleder, lean, fødevareindustri.
Er det svært at finde de relevante nøgleord, så gå på jagt i stillingsopslag og se, hvad fællesnævnerne er for de stillinger, der er interessante for dig.
Når du har fundet frem til de mest centrale nøgleord, så skal du have dem integreret i din profil under følgende sektioner:
- Overskrift (skal skabe nysgerrighed)
- Om
- Erfaring
- Kompetencer og anerkendelser
Skab synlighed på LinkedIn via Likes, delinger og kommentarer
Hver gang du liker, deler eller kommenterer noget, vil det fremgå af dit netværks startside. Sådan kan du brande dig selv. Melder du dig ind i relevante grupper, kan du få inspiration og viden om dit fagområde, som kan styrke din egen aktivitet på LinkedIn. Følg også gerne relevante virksomheder og vær aktiv med at like deres opslag og komme i virksomhedens sigtekorn. Husk at tænke på, at dine likes, delinger og kommentarer gerne skal underbygge din faglige profil. Er du synlig i alt for mange forskellige retninger, kan det skabe støj med risiko for, at dit netværk interessen mister for det, som du liker, deler og kommenterer.
Powerfulde opdateringer og artikler
På LinkedIn har du også selv mulighed for at poste fx billeder, videoer og tekst. Som jobsøgende kan der være en god mening i at bede netværket om hjælp til at dele budskabet om, at du søger et nyt job. Med en relativ lille indsats kan du komme bredt ud.
Når du beder netværket om hjælp til at finde dit næste job, så husk at være meget tydelig om fire forhold:
- Hvad vil du (dit jobmål)
- Hvad kan du bidrage med (kompetencer, erfaringer og værdi)
- Din geografisk mobilitet
- Byd op til den videre dialog – kontakt, kaffemøde, sparring m.m.
Men husk forinden at aktivere netværket ved selv at være aktiv, og at sikre dig, at din profil står skarpt. Du skal nemlig forvente at få flere besøgende på profilen.
Tag temperaturen på din LinkedIn profil
For at finde ud af, hvor god du er til at agere på LinkedIn og arbejde med Social Selling, kan du bruge SSI (Social Selling Index) ved at taste linkedin.com/sales/ssi i din browser.
Din SSI score fortæller dig, hvordan du klarer dig på LinkedIn på følgende 4 områder:
- Etablere et professionelt brand på LinkedIn
- Finde de rigtige personer
- Dele viden og information med dit netværk på LinkedIn
- Opbygge relationer på LinkedIn.
Brug din SSI score til at finde ud af, hvordan du kan styrke din profilværdi og synlighed.
10 gode råd til din brug af LinkedIn
- Din profil er dit virtuelle håndtryk – den skal stå helt skarpt
- Brug LinkedIn med omtanke for dit jobmål
- Indholdet i din LinkedIn profil skal vise et fyldestgørende billede af dine kompetencer og kvalifikationer
- Brug LinkedIn til at udbygge og vedligeholde dit netværk
- Brug LinkedIn til at indhente information og viden om jobåbninger
- Brug LinkedIn til at positionere din markedsværdi
- Brug LinkedIn til at finde jobs
- Tilmeld dig grupper og følg interessante personer og virksomheder
- Vær aktiv i grupper, kommentarer, likes og relevante delinger
- Husk at fremstå professionel – LinkedIn er ikke Facebook!
Miniguide - Sådan bruger du LinkedIn
Læs og download miniguiden her og få konkrete værktøjer til, hvordan du kan bruge LinkedIn i din jobsøgning.